Kolik je Bohů


KOLIK JE BOHŮ ?


Odpověď na tuto otázku se zdá být jednoduchá. BŮH je pouze jeden. Pokud se ale nad ní zamyslíme v kontextu s informacemi uvedenými v Bibli, pak už je odpověď složitější. V textech Starého i Nového zákona má totiž výraz Bůh významů několik.


1) HOSPODIN, BŮH CELÉHO VESMÍRU - BŮH NEJVYŠŠÍ.

2) Hospodin, Bůh otců, později Bůh Izraelský - anděl BOHA

    VESMÍRU. Také on má své pomocníky - anděly.

3) Lidé, kteří někoho vedou, něco vytvářejí, nebo by alespoň

    vytvářet měli. (Ustanovil jsem tě ze Boha faraónovi.)

(II.M. 7, 1; II.M. 4, 14; Ž 82, 1 – 7).



BOHA VESMÍRU NIKDY NIKDO NEVIDĚL!!!


BŮH ten, který stvořil svět i všecko, co je na něm, ten jsa pánem nebe i země, nebydlí v chrámech rukou udělaných; aniž bývá ctěn lidskýma rukama, jako by něčeho potřeboval, poněvadž on dává všem život i dýchání i všecko… vyměřiv jim uložené časy a cíle přebývání jejich, aby hledali Pána, zda by snad makajíce mohli nalézti jej, ačkoli není daleko od jednoho každého z nás.

(Sk. 17, 24 – 27)


BOHA nikdy nikdo neviděl; (Jan 1, 8)

BŮH je duch… (Jan 4, 23)



ANDĚL BOHA VESMÍRU, HOSPODIN A BŮH OTCŮ, VŠAK BYL VIDĚN MNOHA LIDMI. HOVOŘIL S NIMI, JEDL, PIL A POUŽÍVAL TECHNICKÁ ZAŘÍZENÍ.

Miluješ spravedlnost a nenávidíš nepravost, proto pomazal tě Bože, BŮH tvůj. (Ž. 45, 7 – 8)


Mojžíš pásl dobytek Jetry, tchána svého, a hnav stádo po poušti, přišel až k hoře Boží Oréb. Tedy ukázal se mu anděl HOSPODINŮV v plamenu ohně z prostředku keře.

Vida pak Hospodin, že jde, aby pohleděl, zavolal naň Bůh z prostředku keře a řekl: …Já jsem Bůh otce tvého, Bůh Abrahamův, Bůh Izákův a Bůh Jákobův.

Dobře jsem viděl ujařmení svého lidu, který je v Egyptě. Sestoupil jsem, abych jej vysvobodil z moci Egypta a vyvedl jej … (II.M. 3, 1 – 10)


Když uplynulo čtyřicet let, zjevil se mu na poušti u hory Sinaj anděl v plamenu hořícího keře.(Sk. 7, 30 – 31)


Tedy Mojžíš vyvedl lid z ležení vstříc Bohu; lid stál dole pod horou. Celá hora Sinaj byla zahalena kouřem, protože Hospodin na ní sestoupil v ohni.

Mojžíš mluvil a Bůh mu odpovídal hlasem.

(II.M. 19, 16 – 20)


Mojžíš je ten, kdo při shromáždění lidu na poušti byl prostředníkem mezi andělem, který k němu mluvil na hoře Sinaj, a mezi našimi praotci. (Sk. 7, 36 – 37)


Přijali jste zákon z rukou andělů, ale nezachovali jste jej.

(Sk. 7, 53)


A bydlit budu uprostřed synů Izraelských a budu jim za Boha. (za BOHA?) A poznají, že já jsem Hospodin, Bůh jejich, který je vyvedl ze země Egyptské, abych přebýval uprostřed nich. (II.M. 29, 46)


přišel anděl HOSPODINŮV z Galgala do Bochim a řekl: Vyvedl jsem vás z Egypta a uvedl jsem vás do země, kterou jsem zaslíbil vašim otcům.(Sd. 2, 1)


Ukázal se pak Hospodin Abrahamovi v rovině Mamre, když seděl za denního horka ve dveřích stanu.. A když pozdvihl očí svých, viděl, že tři muži stáli naproti němu. Jakmile je uzřel, běžel jim vstříc, sklonil se až k zemi a řekl: … Přineseno bude trochu vody, umyjete nohy své a odpočinete pod stromem. Zatím přinesu kus chleba a posilníte srdce svého. Řekli: Tak učiň, jak jsi mluvil. … Potom vzav másla a mléka i tele, které připravil, položil před ně; sám pak stál při nich pod stromem, i jedli. (Přesto platí, že BOHA nikdy nikdo neviděl) !! (I.M. 18, 1 – 8)


Muži se odtud zvedli a zamířili k Sodomě. Abraham pak šel s nimi, aby je doprovodil. Tu Hospodin řekl: Mám Abrahamovi zamlčet, co hodlám udělat? …

Jestliže si počínají tak, jak je patrno z křiku, který ke mně přichází, je po nich veta.

Zatímco se muži odtud ubírali k Sodomě, Abraham zůstal stát před Hospodinem.(I.M. 18, 16 – 22)


Přišli pak dva andělé do Sodomy navečer, a Lot seděl v sodomské bráně. Když je spatřil, povstal jim vstříc, sklonil se tváří k zemi a řekl: Prosím, moji páni, …Přenocujte, umyjte si nohy, a ráno půjdete svou cestou. … Připravil jim hostinu a pojedli.

(I.M. 19, 1 – 3)


Tu řekli ti muži Lotovi: Máš-li zde ještě někoho, kdo v tomto městě patří k tobě, vyveď je z tohoto místa. My přinášíme tomuto místu zkázu. Hospodin nás poslal, abychom je zničili.

Když vzešla jitřenka, nutili andělé Lota: Ihned vezmi svou ženu a obě dcery, …A když váhal, uchopili muži ruku jeho, i jeho ženu a obě dcery, vyvedli ho a dovolili mu odpočinout až za městem.

Když je vyváděl ven, řekl: Uteč, jde ti o život. Neohlížej se zpět a nezastavuj se na této rovině. Uteč na horu, abys nezahynul.

Slunce vycházelo nad zemi, … A Hospodin začal chrlit na Sodomu a Gomoru síru a oheň. zničil všechny obyvatele měst, i co rostlo na polích.(I.M. 19, 12 – 25)


Hospodin mluvil k Mojžíšovi: Přikaž Izraelcům a řekni jim: Dbejte na to, abyste mi ve stanovený čas přinášeli darem můj pokrm, jako ohnivou oběť, libou vůni pro mne. Řekneš jim: Toto bude ohnivá oběť, kterou budete přinášet Hospodinu:

Denně dva roční beránky bez vady, jako každodenní zápalnou oběť. Jednoho beránka připravíš ráno a druhého navečer.

K tomu jako oběť přídavnou desetinu éfy (3,6 litru) bílé mouky zadělané čtvrtinou hínu (1,5 litru) odkapaného oleje.

Příslušná úlitba bude čtvrtina hínu na jednoho beránka; úlitba opojného nápoje se pro Hospodina vykoná ve svatyni.

(II.M. 29, 38 – 41)


Každý dar své přídavné oběti osolíš. Nenecháš svou přídavnou oběť bez soli smlouvy svého Boha. S každým svým darem přineseš sůl.(III.M. 2, 13 – 14)


Hospodin promluvil k Mojžíšovi: Mluv k synům Izraele, ať pro mne vyberou oběť pozdvihování. … Toto bude oběť pozdvihování, kterou od nich vyberete; zlato, stříbro a měď; látka purpurově fialová… akáciové dřevo, olej na svícení… karneolové drahokamy… Ať mi udělají svatyni a já budu bydlit uprostřed nich… (BŮH však nebydlí v chrámech rukou udělaných).

Uděláte všechno přesně podle toho, co ti ukazuji jako vzor svatého příbytku i vzor všech předmětů… (II.M. 25, 1 – 9)


A mluvíval Hospodin k Mojžíšovi tváří v tvář, tak jako mluví člověk se svým přítelem. (II.M. 33, 11)


Zajímavé je, že i plány chrámu postaveného o pět set let později Šalomounem, dal jeho otci, králi Davidovi, Hospodin.

Dal pak David Šalomounovi, synu svému, formu síňce i pokojů jejích a sklepů i paláců a komor jejích vnitřních i domu pro slitovnici a formu všeho toho, co byl složil v mysli své o síních domu Hospodinova i o všech komorách vůkol chrámu …

Všecko to skrze vypsání ruky Hospodinovy mne došlo, který mi to dal, abych vyrozuměl všemu dílu formy té.

(I.Par. 28, 11 – 19)


Po celou dobu svého působení na Zemi používal Hospodin různá technická zařízení. Utíkali před nimi už Adam s Evou, když je vyháněl z ráje. (… a osadil zahradu Eden cherubíny k východní straně s mečem plamenným blýskajícím se, aby ostříhali cesty…)

Je však třeba upřesnit termín cherubín. Cherubín totiž není anděl s hořící šavlí, ale typ letadla. V souvislosti s cherubíny se proto vždy hovoří o létání, kolech, ohni a dunění. Stejně je popisuje jak král David, tak i prorok Ezechiel, který je však nazýval zvířaty.


Použití cheruba proti svým nepřátelům popsal král David takto: Uslyšel můj hlas ze svého chrámu, mé volání proniklo až k jeho sluchu. Země se zachvěla, roztřásla se, hory v základech se hnuly, Z chřípí se mu valil dým, z úst zžírající oheň, … Na cheruba usedl a letělI hřímal na nebi Hospodin … Vystřelil i střely své a rozptýlil je a blýskáním častým porazil je.

I ukázaly se hlubiny vod, základy světa se obnažily, když jsi Hospodine zaútočil. (Ž. 18, 7 – 16)


Tyto menší stroje ale bylo možné využít i jako pohonné jednotky většího zařízení, které Ezechiel nazýval Hospodinova sláva.


Hospodin mi dále řekl: Lidský synu, srdcem přijmi a ušima slyš všecka má slova, jež k tobě mluvím. Nuže, jdi k přesídlencům, k synům svého lidu.

Tu mě duch zvedl a uslyšel jsem za sebou mocné dunění. Požehnána buď Hospodinova sláva vycházející ze svého místa a zvuk křídel těch bytostí, která se vzájemně těsně dotýkala, i zvuk těch kol, vznášejících se spolu s nimi, i mocné dunění.

Duch mě zvedl a odnesl mě a já jsem šel v duchu roztrpčen a rozhořčen, ale Hospodinova ruka na mně pevně spočívala. Tak jsem přišel do Tel Abíbu, k přesídlencům usazeným u průplavu Kebaru. (Ez. 3, 10 – 15)


I spočinula na mně Hospodinova ruka a řekl mi: Vstaň a jdi na pláň, budu tam k tobě mluvit. Vstal jsem tedy a odešel jsem na pláň. A stála tam Hospodinova sláva jako tehdy, když jsem jí viděl u průplavu Kebaru. (Ez. 3, 22 – 23)


I přikázal muži oděnému lněným šatem: Naber oheň ze soukolí, z místa mezi cheruby. On vstoupil a stanul u kola.

(Ez. 10, 4 – 6)


To jsou ta zvířata, která jsem viděl pod Bohem Izraelským u řeky Chebar, a poznal jsem, že cherubínové byli.

(Ez. 10, 19 – 20)


Tu zvedli cherubové křídla a kola se zvedla spolu s nimi a sláva Boha Izraele byla nahoře nad nimi. Pak se Hospodinova sláva, která byla nad středem města, vznesla a stanula nad horou na východ od města. (Ez. 11, 22 – 23)


Technická zařízení používal Hospodin také ke komunikaci s lidmi. Tím nejznámějším je asi archa úmluvy, nazývaná také Boží nebo Hospodinova schrána. Hospodin přikázal:

Udělají z akáciového dřeva schránu dva a půl lokte dlouhou, jeden a půl lokte širokou a jeden a půl lokte vysokou. Obložíš ji čistým zlatem uvnitř i zvnějšku. … Do schrány pak uložíš svědectví, které ti dám … Tam se budu s tebou setkávat a z místa nad příkrovem budu s tebou mluvit o všem, co ti pro Izraelce přikážu. (II.M. 25, 10 – 22)


Ve schráně však byl silný zdroj energie, a tak bylo při práci s ní nutné dodržovat určitá bezpečnostní opatření. Přesto došlo k několika smrtelným úrazům.


Zlatý zvoneček a granátové jablko budou střídavě dokola na obrubě řízy. To bude mít Áron na sobě, když bude konat službu. Kdykoli bude vstupovat do svatyně před Hospodina a kdykoli bude vycházet, bude se ozývat jejich zvuk, aby nezemřel.

(II.M. 28, 33 – 35)


Áronovi synové Nádab a Abíhú vzali každý svou kadidelnici, dali do ní oheň a na něj položili kadidlo. Přinesli před Hospodina jiný oheň, jaký jim nepřikázal.

I vyšel oheň od Hospodina a pozřel je, takže zemřeli před Hospodinem.


Nové nařízení ale jasně naznačuje, proč k jejich smrti došlo. Hospodin promluvil k Áronovi: Ty ani tvoji synové s tebou nesmíte pít víno ani opojný nápoj, když budete vcházet do stanu setkávání, abyste nezemřeli. (III.M. 10, 1 – 9)


Někteří jednotlivci však měli k dispozici také lehké, přenosné přístroje. Hospodin Mojžíšovi přikázal: Ty vložíš do náprsníku Božích rozhodnutí urím a tumím; budou na srdci Áronově, kdykoli bude předstupovat před Hospodina. (II.M. 28, 30 – 31)


I řekl Hospodin Mojžíšovi: Vezmi k sobě Jozua, syna Núnova, … Bude se stavět před kněze Eleazara a ten se bude pro něho Hospodina vyptávat na rozhodnutí pomocí urímu.

(IV.M. 28, 18 – 21)


Mnohé z toho, co lidem před staletími připadalo jako Boží zázraky, jsme už dnes schopni vysvětlit. I některá technická zařízení, popisovaná ve Starém zákoně, už běžně používáme, a měli bychom být proto schopni rozpoznat i moderní lékařské zákroky.

Pokud tedy vezmeme v úvahu, že BŮH celého vesmíru je pro nás životodárnou energií a duchem, a porovnáme-li ho s popisem a působením jeho anděla, Hospodina a Boha otců, můžeme celkem jednoznačně určit, který z těchto dvou Bohů vytvořil na Zemi podmínky vhodné pro život, a komu jsme po fyzické stránce my lidé podobni.


I učinil Bůh zvěř zemskou podle pokolení jejího, též hovada podle pokolení jejich, i všeliký zeměplaz podle pokolení jeho. A viděl Bůh, že bylo dobré.

Řekl opět Bůh: Učiňme člověka k obrazu našemu, podle podobenství našeho,

… I stvořil Bůh člověka k obrazu svému, k obrazu Božímu stvořil jej, muže a ženu stvořil je. (I.M. 1, 24 – 28)